De eerste dagen in de USA - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Jan Willem Bos - WaarBenJij.nu De eerste dagen in de USA - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Jan Willem Bos - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in de USA

Door: Familie Bos

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

04 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Custer

Maandag 4 augustus
Zo'n eerste dag staat in het teken van camper ophalen, boodschappen doen en naar de camping rijden, die al gereserveerd is. Bij het hotel wachten we een uur op de taxi maar dat is gelukkig ook de enige wachttijd, de rest gaat snel en soepel. Het Cruise America kantoor in Denver blijkt heel klein en we zijn de enige klanten dus snel klaar en op weg. Meteen een vertrouwd gevoel bij de camper, het rijden ermee moet wel even wennen in het drukke Denver.
De eerste bestemming is de Rocky Mountains en omdat dit vrij hoog ligt, is het er best wel frisjes. Regen in de middag en snel slechter wordend weer is hier heel normaal. Onderweg heben we boodschappen gedaan bij Safeway en hebben dus voldoende voorraad. Het voelt altijd een beetje ongemakkelijk wanneer je boodschappen -door iemand met een beperking- worden ingepakt bij de kassa. Onderweg zien we veel mooie besneeuwde bergtoppen. In september 2013 is er een flinke overstroming geweest en de gevolgen daarvan zijn goed zichtbaar in het landschap, er zijn nog veel kapotte bruggetjes etc. Als we bij de campground aankomen, staat er aangegeven dat de campground "full" is. Gelukkig hadden we van tevoren een plekje gereserveerd. Achteraf blijkt dat veel mensen vanwege de voorspelde regen niet zijn komen opdagen en dat er dus plek genoeg is. Het is onderhand behoorlijk gaan regenen en dus blijven we maar in de camper. De camper mogen we vlak naast de Fall River neerzetten, het stromen van het water belooft een heerlijke nacht. Na de goed gevulde wraps zijn we dus lekker in bed gekropen, nog moe van de reis. De bearboxes gebruiken we niet, we gaan er maar vanuit dat we vannacht geen beren op bezoek krijgen. En als je wordt aangevallen, zo staat te lezen bij de restrooms "if attacked, fight back".

Dinsdag 5 augustus
De volgende ochtend waren we vroeg wakker, het ritme moet er nog inkomen. Ontbeten en daarna op weg, het is nog maar 7 uur maar het weer is gelukkig goed. Onderweg Bighorn Sheeps gezien in de meadows. Iets na 8 uur komen we aan bij de Beaver Meadows Visitor Centre, waarvandaan we met de de shuttlebus het park inrijden om een korte trail te lopen. We hebben rond Bear Lake gelopen en daarna de Glacier Gorge Trailhead. We merken de hoogte door de ijlere lucht, maar het is een mooie route langs meertjes en watervallen. Overal waarschuwen ze voor "altitude sickness" oftewel hoogteziekte (hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid). Het is te voorkomen door veel water te drinken en rustig in hoogte te klimmen. Gelukkig gaat de hoogteziekte aan ons allen voorbij. 's Middags naar Estes Park om te lunchen en nog wat boodschappen gedaan.