Laatste dag in Yellowstone - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Jan Willem Bos - WaarBenJij.nu Laatste dag in Yellowstone - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Jan Willem Bos - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Yellowstone

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

13 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Yellowstone

Woensdag 13 augustus
De ochtend begon met een stop bij Artists Paintpots, een klein gebied met o.a. een grote
mudpot. Daarna door naar de Midway Geyser Basin waar het al zo druk was dat we eerst geen parkeerplek konden vinden. We gingen naar de Grand Prismatic Spring, die je altijd op de kaarten ziet. We zijn helaas niet helemaal naar boven gelopen om de spring van boven te bekijken. Indrukwekkende natuur wanneer je je realiseert dat zich hier duizenden soorten micro-organismen hebben aangepast om, in voor mensen dodelijk temperaturen, te kunnen overleven. Zij geven ook de mooie kleuren aan het water.
Vervolgens naar Old Faithful Geyser gereden, die natuurlijk zijn naam dankt aan de (+- 10 min. verschil) voorspelbaarheid van uitbarsten. De hoogte is echt spectaculair en tussen de uitbarstingen zit ongeveer 1,5 uur. Het was warm en druk dus de rest van de geisers hebben we gelaten voor wat het was.
Tot slot hebben we een stop gemaakt bij West Thumb Geyser Basin waar een allervriendelijkste ranger uitleg stond te geven. Het water in de grote geiser heeft een temperatuur van 95 graden en er komen schadelijke gassen uit. We stonden er vlak naast dus wie erin valt redt het niet. De ranger vertelde ook dat de kans op een "super vulcano" klein is, aangezien Yellowstone ontzettend veel geisers en hotsprings heeft om de druk in de grond dusdanig te verlagen dat een "super vulcano" onwaarschijnlijk is. Toch is het wachten totdat de vulkaan onder Yellowstone gaat uitbarsten. Deze vulkaan barst namelijk 1 keer per 600.000 jaar uit en de laatste keer was 640.000 jaar geleden.
De gereserveerde camping bij Grant Village was prima en ik heb meteen 2 wassen gedraaid en gedroogd in de laundry terwijl Lisanne haar foto's aan het oploaden was. Daarna gegeten bij de General Store. We vinden zelf koken toch een stuk fijner, want verse groenten krijg je hier in de restaurants niet veel.